31 Mart 2012 Cumartesi

GELİŞİM ALANLARI SAYFA 96 BİLİŞSEL GELİŞİM

       0-1 YAŞ
Görmesini engelleyen örtüyü yüzünden çekme
Görüş alanından uzaklaşan nesneyi arama
Elini, ağzı açık kaba sokarak nesneleri çıkarma
Model olunduğunda nesneleri kabın içine yerleştirme
Söylendiğinde nesneleri kabın içine yerleştirme
Ses çıkaran oyuncağı sallama
Kabın içine 3 nesne koyma ve kabı boşaltma
İkinci nesneyi eline almak için, elindeki nesneyi diğer eline geçirme
Oyuncaklarını düşürme ve yerden alma
Bir kabın altına saklanan nesneyi bulma
Tren şeklinde dizilmiş 3 bloğu itme
Şekil tahtasından daireyi çıkartma
İstenildiğinde delikli tahtaya bir çubuğu yerleştirme
İstenildiğinde basit hareketleri yapma (başbaş, el çırpma)
 1-2 YAŞ

- Harekette görülen büyük gelişim bilişsel alanda da görülür. Anlama, kavrama, iletişim becerilerinde büyük ilerlemeler görülür.
- İlk kez tümüyle zekâlı davranışlar görülür.
- Söylediğinden fazlasını anlar.
- Eşyaların nerede olduğunu gösterebilir ya da bildiğini ima eder.
- Bedeninin bölümlerinin adlarını bilir.
- Basit soruları anlamaya başlar.
- Yeni araçlar keşfeder, kendi kendine yemek yeme denemelerine girişir.
- Çocuk bazı nesneleri ele alırken sahip olduğu davranışları, olduğu gibi tekrarlamaz, bu davranışları sıralar, değiştirir, deneyerek yeni yollar bulur.
- 18. ay itibariyle ilk düşünme belirtileri görülmeye başlar.
- Kaybolan nesneler artık çocuğun zihninde kalmaktadır. Yani artık çocuk, nesnenin sembolünü zihninde saklayabilmektedir. 
- Ertelenmiş bir taklit bu evrede başarılabilmektedir.
- 18. aydan itibaren çocuk sadece deneme-yanılma yoluyla değil, ilişki bilinciyle, kendisini kontrol ederek hareket eder. İlişki bilinci, akla dayanan bir tahmini önceden kestirmeyi oluşturacak kadar gelişmiştir.
- Oyuncakları tanımak için artık ağzına götürmez.
2-3 YAŞ 
İstenildiğinde belirli bir kitabı bulabiliyorum.
 Üç parçalı şekil tahtasını tamamlayabiliyorum.
 Bilinen 4 resmi isimlendirebiliyorum.
 Model olunduğunda dik bir çizgi çizebiliyorum.
 Model olunduğunda yatay bir çizgi çizebiliyorum.
 Daire resmi gösterildiğinde daire çizebiliyorum. (Kopya etmek) Aynı doku yapısına sahip kumaşları eşleştirebiliyorum.
 İstenildiğinde büyük ve küçüğü gösterebiliyorum.
 Model olunduğunda “+” işareti çizebiliyorum.
 Üç rengi eşleştirebiliyorum.
 İstenildiğinde nesneleri bir başka nesnenin içine, üstüne ve altına koyuyorum.
 Ses çıkaran nesneleri isimlendirebiliyorum.
 Dört parçalı iç içe geçen oyuncak kutuları iç içe koyabiliyorum.
 Hareket ve iş belirten resimleri isimlendirebiliyorum.
 Geometrik şekilleri resimleri ile eşleştirebiliyorum.
 Çubuğa sırasına uygun 5 halkayı geçirebiliyorum.
3-4 YAŞ
-Nesneler arasında ilişki kurabilir. (Nesnelerin özelliklerinden bahsedebilir. Nesneler arasında eşleştirme yapabilir)
-10 a kadar ritmik sayabilir.
-6 parçalı yapboz yapabilir.
-Daire ve kareyi çizebilir.
-En az 3 rengi isimlendirebilir.
-En az 3 geometrik şekli bilir. 
-Soyut kavramları kavrayamaz
4-5 YAŞ
∞ Sınıflama ve gruplandırma yapmamaktadır.
∞ Miktar ağırlık ve sayı konumunu anlayamaz.
∞ Her şeyi kendine  göre değerlendirdiği bu düşünce çağında bazı hepsi ayrımını yapamaz.
∞ Benmerkezcilik hakimdir.
∞ Dikkat  süresi çok kısadır.
5-6 YAŞ
- 5 yaş çocuğu her şey arasında her türlü ilişkiyi kurabilir.
- Bu dönemde çocuk parça ile bütünü aynı zamanda düşünemez.
- Bu yaş çocukları hala zihinsel kıyaslama yapamazlar.
- Çocuk sayı kavramını tam olarak algılayamaz. Beyninde sayı ile ilgili işlemler yapamaz. Sözel olarak ya da nesnelerle birebir eşleme şeklinde sayması da hiçbir mantığa dayanmayan ezbere saymalardır.
- Bu dönem çocuğu hâlâ eylemlerinde, bakış açılarında, düşüncelerinde benmerkezcidir.
- Bu dönemde çocuk hala nesnelerin görüntüsünün etkisi altında kalır. Henüz korunum için gerekli zihinsel kavrama süreci işleminden yoksundur. Yani miktar, ağırlık ve sayı korunumunu anlayamaz.
- Bu dönemde hâlâ sınıflama ve gruplandırma yapamamaktadır.
- 4 yaş çocuğu yarım bırakılan bir şeye karşı duyarsızken, 5 yaş çocuğu başladığını bitirmeyi sever.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder