31 Mart 2012 Cumartesi

ERKEN ÇOCUKLUK VE ÖZEL EĞİTİM SAYFA 44 ÖZEL KURUMUN FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ

ÖZEL EĞİTİM KURUMLARININ FİZİKSEL ÖZELLİĞİ 


 Bina Özellikleri
    Özel eğitim kurumlarında iyi düzenlenmiş fiziksel ortam verilen eğitimin kalitesini artıran en önemli etkendir. Özel eğitimde fiziki düzenlemede ilk akla gelen özürlü bireye veya çocuğa göreliktir. 
      Bireyin toplumsal faaliyetlerini yerine getirmede engel oluşturmayan özrü, erişebilirlik, kısıtlı mekânlar nedeniyle engel haline gelmektedir. Eşit fırsatlar için mekânsal düzenlemeler önemli yer tutmaktadır. 
   Tüm özürlülerin mekânı fiziksel olarak kullanmaları için şu yeterlikler olmalıdır.
Yeterli genişlik
Yeterli dönme alanı
Yeterli yükseklik
Yüzeylerin özellikleri
Yönlendirme ve uyarma için gerekli düzenlemeler
Estetik değerler ( yaşamsal moral için.)
        Özel eğitim kurumları binanın plan ve projelerinin çiziminde, yapımında engellinin ve eğitimlerinin özellikleri göz önünde bulundurularak düzenlenmelidir. Engellinin serbestçe hareket edebileceği ve bağımsız yaşayabileceği olanaklar sunmalıdır. 

 Binanın Yeri:
Binanın yeri özel eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerinde önemli yer tutan bir özelliktir. 
•   Özel eğitim kurumları çocukların kolayca ulaşabileceği bir yerde olmalıdır. 
•   Binanın zemininde kayma ( heyelan), sel ve nem olmamalıdır. 
•   Binanın yakınında tehlikeli olabilecek çukurlar, uçurumlar olmamalıdır. 
•   Binanın yeri trafikten uzakta olmalıdır ve gerekli trafik önlemleri alınmış olmalıdır. 
•   Binanın çevresi açık manzarası güzel, ferah, havalandırması kolay olmalıdır.
•   Binanın bulunduğu yerde fabrika, radyasyon serpintisi, kötü koku, hava gazı gibi zararlı gaz ve duman çıkaran ve çevredeki havayı bozan tesisler bulunmamalıdır.
•   Özel eğitim alanı sessiz, sakin ve rahatsız olmadan yaşam sürdürebilmelerini sağlayacak şekilde gürültüden uzak olmalıdır.
•   Binanın çevresinde dere yatakları, kanallar, kuyular olmamalıdır. 
•   Çevresinde sazlık, bataklık, mezarlıklar bulunmamalıdır.
•   Binanın yeri mümkünse park, bahçe, orman ve doğal alanlara yakın bir yerde olmalıdır (yeşil alanlar daha fazla temiz hava içerirler).
•   Binanın yeri açık oyun alanlarının ve kapalı oyun alanlarının düzenlenebileceği büyüklükte olmalıdır. 
•   Çocuk sayısının nüfus artışı oranında olabileceğini dikkate alarak geniş bir alanda kurulmuş olmalıdır.
•   Geniş bir bahçeye sahip olup bahçe mümkünse binanın arkasında olmalıdır. 
•   Tek katlı, merdiveni olmayan binalar tercih edilir. 
•   Eğitim odaları güneye bakan, kışın güneş alan, yazın dik güneş ışınlarından olan şekillerinde olmalıdır. 
•   Binanın bölümleri arasında ilişkisini sağlamak amacıyla fonksiyon şeması olmalıdır. 
Binanın Yapı Özelliği: 
Özel eğitim kurumlarında iklim ve çevresel şartlara göre binanın yapı özelliği oluşturulur. Tüm çocuklar iklim şartlarından çabuk etkilenirler. Binanın yapı özelliği bölgesel farklılıklara uygun, iklim şartlarına dayanıklı ve sağlam olmalıdır. Binanın çevresi duvar veya parmaklıkla örülü olmalıdır.
Çocukların düşmemesi, herhangi bir tehlike durumuna neden olmaması çocukların inip çıkarken çok fazla zorlanmamaları için bina tek katlı olmalıdır. Bina içinde su ve kanalizasyon tesisatının sağlık koşullarına uygun olmasına dikkat edilmesidir. Binada ısıtma ve havalandırma tesisatı bulunmalıdır.   Tüm mekânlarda yapı özelliklerinde en önemli etken soğuk havadır. Tüm bölgelerimizde özellikle sert iklim bölgelerinde önemli bir sorundur. Bina yalıtımı kullanılan enerjiyi en iyi şekilde tutacak ve ısı kaybını önleyecek şekilde olmalıdır. Duvarlar yalıtımlı pencereler çift cam olmalıdır. 
         Zihinsel engellilere hizmet verilen kurum ve merkezlerde pencerelerde, emniyetli yetişkinlerin açabileceği ikinci pencereler olmalıdır. Camlar iklimi soğuk olan yerlerde büyük olmamalıdır. Çatı ve zeminde yalıtım, izolasyon olmalıdır. Bina bölgenin iklim koşullarına uygun olarak yapılmalıdır. Duvar, pencere, kapı, tavan, çatı yapıları sağlık ve güvenlik koşullarına uygun özellikler taşımalıdır. 
    
           Camlar kalın ve çift cam olursa ısı ile ses yalıtımı da yapılmış olur. Oyun salonunda da doğal aydınlatmadan yararlanacak şekilde olmalıdır. Yapay aydınlatmalar çocukların ulaşamayacağı yükseklikte ve sabit olmalıdır. Binanın duvarları kolay temizlenebilen ( plastik, yağlı boya) boyalarla boyanmalıdır. 
          Merdiven sorunu olmamalı tek katlı olmalıdır. Binanın tavan yüksekliği 3,5 metre olmalıdır. Tavanın çok yüksek olması ısınma, aydınlatma ve akustik ses düzeni yönünden uygun olmamaktadır. Binanın tavanı açık renk ile boyanmalıdır.  İşitme engellilerde ses yalıtımı için duvarlar kaplı olmalıdır. Duvarlarda kullanım amacına göre yumuşak ve dinlendirici pastel renkler ve yerine göre canlı, parlak renkler kullanılmalıdır. 
          Tüm özel eğitim kurum ve merkezlerinde binan bölümlerinin bütün kapıları yangın, deprem, sel gibi doğal afetlerde tahliyenin kolay olması için dışarıya açılacak şekilde yapılmalıdır. İçeriye açılmalarda izdiham sırasında kapı önünde ezilmeler olabilir. 
       Binanın Bölümleri
 Giriş:
 Müdür odas
Personel odası:
Bekleme odası:
 grup eğitim odası
Gözlem odası: 
Bireysel eğitim odası
Tuvalet ve lavabolar






       

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder